امروزه بدون داشتن یک تبلیغات مناسب در فضای دیجیتال، نمیتوانید به موفقیت بزرگی در دنیای کسب و کار برسید. در حقیقت برای آن که بتوانید بیشترین بازخورد را از کاری که میخواهید به سرانجام برسانید داشته باشید، نیاز است که آگهی مناسبی را منتشر کنید. اولین قدم برای آن که بتوانید در این زمینه به موفقیت دست یابید، آشنا شدن با اصول نوشتن آگهی خوب است. متأسفانه افراد زیادی وجود دارند که با تصور آن که نوشتن آگهی مانند نوشتن هر متن و بیانیهی دیگری است، اقدام به نگارش آن کرده و پس از مدتی با شکست مواجه میشوند. در این مقاله با بررسی شیوهی نگارش یک آگهی خوب، شما را در این زمینه راهنمایی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
اهداف را بشناسید.
شناخت اهداف در هر کسب و کاری به شما کمک میکند که استراتژیهای خود را به صورت مناسبی تعیین نمایید. اولین مرحلهی نگارش هر آگهی، شناخت هدفهایی است که از انتشار آن آگهی دارید. اگر هدف شما از این کار، بالا بردن تعداد مخاطبان است، شیوهی نگارش و محلهای قرار دادن آگهی متفاوت از زمانی خواهد بود که شما به دنبال فروش محصولی در اسرع وقت هستید. با توجه به این نکته، اهداف به طور مستقیم بر محتوا، لحن و محل قرار دادن آگهی تأثیرگذار هستند.
تیتر مناسب را تعیین نمایید.
تحقیقات نشان داده که در دنیای امروزی، بسیاری از افراد بدون آن که محتواتی مقاله و حتی آگهی را مطالعه نمایند، از روی تیتر آن، اقدام به قضاوت محتوا میکنند؛ در این حالت اگر تیتر شما مناسب نباشد، بسیاری از مخاطبان و مشتریها را از دست خواهید داد. این نکته تأثیر مستقیمی بر کسب و کار شما خواهد گذاشت پس باید در انتخاب تیتر، دقت زیادی از خود نشان دهید. مانند هر نوع تیتر دیگری، تیتر آگهی نیز باید دارای کلمات کلیدی آگهی باشد. از طرف دیگر باید سعی کنید که عنوان را به نحوی انتخاب نمایید که در مشتری، حالتی از کشش ایجاد شود؛ برای این کار میتوانید از تیترهای با محتواهای مرتبط با روز استفاده نمایید. از طرف دیگر سعی کنید که عنوان آگهی را به هیچ وجه به صورت ایهامدار ننویسید چرا که مشتری، به دنبال یک خرید واضح و سرراست است.
لحن آگهی
زمانی که از یک آگهی خوب سخن میگوییم منظور ما، متنی است که حداکثر تعامل را با مشتری داشته باشد. در حقیقت زمانی که شما به دنبال یک سود زیاد هستید نیاز است که تحقیقات زیادی بر روی مشتریهای خود انجام دهید. این کار به شما کمک به سزایی در انتخاب استراتژیهای فروش میکند. لحن آگهی یکی از مهمترین نکاتی است که باید در حین نگارش آگهی به آن توجه داشته باشید. از آن جایی که این نکته، به طور مستقیم بر فروش شما اثرگذار است در ادامه به بررسی مواردی میپردازیم که در تعیین لحن آگهی تأثیرگذار هستند.
پرسونا
اولین نکتهای که به طور مستقیم بر تعیین لحن متن آگهی تأثیرگذار است، شخصیت و پرسونای مشتریان است. برای آن که بتوانید از پرسونای حداکثر مشتریان خود مطلع شوید نیاز است که به نوع محصول و خدمات خود رجوع نماید. برای مثال، اگر تصمیم به نوشتن آگهی فروش اسباب بازی را داشته باشید باید این نکته را در نظر بگیرید که اکثر مخاطبان این آگهی، والدین کودکان هستند و همین نکته شما را به سمت انتخاب لحنی دوستانه سوق خواهد داد.
استراتژی فروش
دومین عاملی که بر تعیین لحن آگهی شما تأثیرگذار است، استراتژی کلی فروش است. در این حالت، لحن متن را بر اساس لحن سایر کارهایی که تاکنون در سایر قسمتهای کسب و کار خود استفاده کردهاید، انتخاب میکنید. البته اگر به صورت شخصی کار میکنید و تصمیم به قرار دادن یک آگهی دارید از موارد دیگر این لیست استفاده کنید؛ این نکته را در نظر بگیرید که این مورد، تأثیر بسیار کمی بر انتخاب لحن آگهی را دارا است.
نوع خدمات
عامل دیگری که بر انتخاب لحن آگهی تأثیرگذار است، خدماتی است که در آگهی، ارائه میدهید. نوع خدمات به طور مستقیم میتوانند میزان جدی بودن یا کمدی بودن متن آگهی را تعیین نمایند. از طرف دیگر شما میتوانید از نوع خدمات خود به نحوی استفاده کنید که لحن آگهی با آن مغایرت داشته باشد؛ این کار جنبهی بسیار خلاقانهای را به کسب و کار شما میافزاید. از طرف دیگر با استفاده از این روش شما میتوانید اعتماد مشتری را نسبت به خود جذب نمایید.
طول آگهی
بسیاری از افراد با گمان آن که در آگهی باید تمامی جزئیات ذکر شود، اقدام به نگارش نوشتهای میکنند که بیشتر به یک طومار نزدیک است تا یک آگهی. به هر میزانی که آگهی شما طولانیتر باشد، مشتریهای کمتری وجود دارند که تمامی آن را مطالعه میکنند. با توجه به این نکته سعی کنید که طول محتوای خود را تا جایی که میتوانید کوتاهتر نمایید؛ البته این کوتاه کردن به معنای ذکر نکردن ویژگیهای مهم نیست؛ باید این نکته را در نظر بگیرید که هنر نوشتن آگهی در آن است که شما بتوانید در کمترین خطوط، تمامی ویژگیهای مهم خدمات و محصولات خود را به نحوی بیان نمایید که بیشترین حجم مشتری، جذب آن شوند.
محتوا
زمانی که بحث، به محتوای آگهی مربوط میشود نیاز است که مستقیما به کالا و خدمات خود مراجعه نمایید. پیش از هر چیزی این نکته را فراموش نکنید که مهمترین ویژگیها را در همان ابتدا بنویسید چرا که بسیاری از مخاطبان، تنها همان 2 خط ابتدایی را مطالعه میکنند. از طرف دیگر سعی کنید که محتوای آگهی را با تعریفهای غلوشده و تصنعی پر ننمایید. همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که محتوای شما باید ساده و روان باشد تا تمامی طیفهای مخاطبان بتوانند با خواندن آن از قصد شما آگاه شوند؛ به همین منظور نیز سعی کنید تا جای ممکن از کلمات سخت، پیچیده و ایهامدار استفاده نکنید.
سخن آخر
همانطور که میدانید، داشتن یک آگهی خوب به شما کمک میکند که در زمان کمتری به هدف تجاری خود برسید. امروزه هزینههای بسیار زیادی در این زمینه میشود و به همین دلیل نیز برای آن که بتوانید در هزینههای خود صرفهجویی نمایید، تسلط بر شیوههای نگارش آگهی به شما کمک به سزایی میکند. ما در این مقاله با بررسی نکات مرتبط با نوشتن آگهی خوب، سعی کردیم که شما را در این زمینه راهنمایی نماییم.